Απόσπασμα από τον Αρεοπαγίτικο λόγο του Ισοκράτη. (Ο Αρεοπαγιτικός γράφηκε μετά το τέλος του Συμμαχικού πολέμου (357–355 π.Χ.), ο οποίος σήμανε τη διάλυση της Β´ Αθηναϊκής συμμαχίας. Σε αυτόν ο Ισοκράτης κάνει έκκληση προς τους συμπολίτες του για αναπροσαρμογή της πολιτικής τους στα εσωτερικά και εξωτερικά θέματα και επιστροφή στις πατροπαράδοτες αρχές διακυβέρνησης της πόλης.)
§18 Πως γίνεται να επαινούμε και να ευνοούμε αυτό το πολίτευμα που έγινε η αιτία τόσων κακών και σήμερα φαίνεται να πηγαίνει προς το χειρότερο; Πως γίνεται να μην φοβόμαστε ότι, αφού η κατάσταση πάει προς το χειρότερο, δεν θα καταντήσουμε σε κατάσταση ακόμα πιο άσχημη από την εποχή εκείνη;
§20 Διότι εκείνοι που διοικούσαν την πόλη τότε (ενν. στην εποχή του Σόλωνα και του Κλεισθένη), δεν δημιούργησαν ένα πολίτευμα το οποίο μόνο κατ’ όνομα να θεωρείται το πιο φιλελεύθερο και το πιο πράο από όλα, ενώ στην πράξη να εμφανίζεται διαφορετικό σε όσους το ζουν· ούτε ένα πολίτευμα που να εκπαιδεύει τους πολίτες έτσι ώστε να θεωρούν δημοκρατία την ασυδοσία, ελευθερία την παρανομία, ισονομία την αναίδεια και ευδαιμονία την εξουσία του καθενός να κάνει ό,τι θέλει, αλλά ένα πολίτευμα το οποίο, δείχνοντας την απέχθειά του για όσους τα έκαναν αυτά και τιμωρώντας τους, έκανε όλους τους πολίτες καλύτερους και πιο μυαλωμένους.
§21-22 Πάρα πολύ τους βοήθησε στην καλή διοίκηση της πόλης, ότι ενώ εθεωρείτο ότι υπάρχουν δύο ισότητες, και η μία αποδίδει το ίσο σε όλους, η δε άλλη το πρέπον στον καθένα, δεν αγνόησαν την χρησιμότερη ισότητα, αλλά αποδοκίμαζαν την ισότητα εκείνη, η οποία έκρινε άξιους των ιδίων αμοιβών και τιμών τους φαύλους, προτιμώντας εκείνη (την ισότητα) η οποία τιμά και τιμωρεί καθένα σύμφωνα με την αξία του.
Γενικά, ο Αρεοπαγίτικος αναφέρεται στην διάλυση της κοινωνίας και της πολιτείας, ενώ σε πολλές παραγράφους εξηγεί πώς καταστρέφεται ή καταστράφηκε η Δημοκρατία. (Απλά εδώ να σημειώσω για αποφυγή τυχόν παρεξηγήσεων πως ο Ισοκράτης, ως γνωστόν, είναι δημοκρατικός. Στα περισσότερα έργα του υπερασπίζεται την δημοκρατία και κατηγορεί τις άλλες μορφές διακυβέρνησης. Η διαφωνία του έχει να κάνει με την κατάντια της τότε Δημοκρατίας και όχι με την Δημοκρατία αυτή καθεαυτή.)
Ας περάσω όμως στο προκείμενο..
Υποτίθεται πως, όπως μας λέγανε συνέχεια στο σχολείο(!), ένας από τους λόγους που πρέπει να γνωρίζουμε την ιστορία μας είναι 'για να μαθαίνουμε από τα λάθη του παρελθόντος και να μην τα επαναλαμβάνουμε'!
Ρίχνοντας, όμως, μια πρόχειρη ματιά στην ελληνική ιστορία βλέπει κανείς ότι κάνουμε τα ίδια λάθη ξανά και ξανά και ξανά . . . . Χρόνια τώρα 'βάζουμε τα χεράκια μας και βγάζουμε τα ματάκια μας'! Έχουμε τέτοιο πολιτισμό, τέτοιο παρελθόν, τέτοια ιστορία σαν χώρα, που αν εκμεταλλευόμασταν τις βάσεις που έχτισαν οι πρόγονοί μας ακομή και τα λάθη που έκαναν, για να μάθουμε απ'αυτά, τώρα θα έπρεπε να ήμασταν πολύ - μα πολύ - πιο 'μπροστά' απ' ό,τι είμαστε αυτή τη στιγμή...πιο αναπτυγμένοι, πιο εξελιγένοι, πιο προοδευτοί, πιο ανοιχτόμυαλοι, πιο πιο πιο..
Βέβαια δεν ήταν μια πορεία εύκολη. Έχουμε ζήσει πολέμους, φτώχεια, πείνα, κατοχή.. Αλλά ακόμα και αυτά θα έπρεπε να μας κάνουν πιο δυνατούς και όχι έτσι όπως καταντήσαμε!
Εν τω μεταξύ είχαμε μάθει όλοι στην καλοπέραση και όσο ήταν γεμάτο το πορτοφόλι και το στομάχι δεν μιλούσε κανείς[1]!(ή τουλάχιστον δεν γινόταν κάτι συλλογικό) Τώρα όμως που σφίξαν οι ζέστες(για να μην πω κάτι άλλο) θυμηθήκαμε να ξεσηκώθουμε και να ενωθούμε.. Έτριξε όλων η καρέλκα, ή μάλλον ο καναπές.. Αλλά δεν πειράζει.. Καλύτερα αργά παρά ποτέ!
Επιτέλους ξυπνήσαμε και ελπίζω για τα καλά, γιατί δεν πάει άλλο!
Ένα πράγμα μόνο με φοβίζει.. Συνήθως μετά από μία "ωραιοτάτη" ελληνική 'επανάσταση' έρχεται και ένας "ωραιότατος" 'εμφύλιος' και τρωγόμαστε μεταξύ μας[2].. Ελπίζω να μην αφήσουμε για άλλη μία φορά την ιστορία να επαναληφθεί[3]..
[1] Μα έδιναν έτσι αλόγιστα λεφτά οι τράπεζες σε όλους χωρίς να ελέγχουν αν θα μπορούν μετά να ξεπληρώσουν αυτά τα δάνεια και βρέθηκαν όλοι καταχρεωμένοι..
Μας γλυκάνανε καλά καλά μετά την κατοχή και μας μάθανε να ζούμε ζωή και κότα και τώρα, ξαφνικά..μας τραβήξαν το χαλί κάτω από τα πόδια και πελάγωσε ο κόσμος!
(Το πιο εξωφρενικό είναι ότι το χρήμα είναι μόνο ΑΕΡΑΣ ΚΟΠΑΝΙΣΤΟΣ και τίποτα παραπάνω! Είναι ένα να εργαλείο υποδούλωσης και μόνο.. Θα ανεβάσω σχετικό βίντεο λίαν συντόμως..)
(Το πιο εξωφρενικό είναι ότι το χρήμα είναι μόνο ΑΕΡΑΣ ΚΟΠΑΝΙΣΤΟΣ και τίποτα παραπάνω! Είναι ένα να εργαλείο υποδούλωσης και μόνο.. Θα ανεβάσω σχετικό βίντεο λίαν συντόμως..)
[2] Μαζί με τον κοινό εχθρό έρχεται η ενότητα.. Μετά όμως?.....
Βέβαια δεν έχει γίνει ακόμα τίποτα! Το ότι επιτέλους έχουν κατέβει όλοι στους δρόμους αναξαρτήτως κόματος, ηλικίας κλπ είναι απλά και μόνο η αρχή.. Το θέμα είναι όλο αυτό να πάει ένα βήμα παρακάτω.. Δεν πρέπει απλά να εκτονώσουμε την αγανάκτηση μας φωνάζοντας συνθηματα κοκ αλλά να μετατρέψουμε την αγανάκτηση αυτή σε δημιουργικότητα και πάνω απ'όλα σε ΠΡΑΞΕΙΣ! Ακόμα δεν έχει γίνει ΤΙΠΟΤΑ! Έχουμε πολύ μακρύ δρόμο μπροστά μας! Η αλλάγη πρέπει να ξεκινήσει πρώτα από τους εαυτούς μας, από τα σπίτια μας..
[3] Και γιατί επαναλαμβάνεται η ιστορία? Ίσως επειδή παραμένουμε στάσιμοι.. Ίσως επειδή στην ουσία εμείς οι ίδιοι δεν αλλάζουμε.. Ας μην μείνει η εξέλιξη του Δαρβίνου απλά μία, ας την πούμε, 'φυσιογνωμική' εξέλιξη.. Ας αλλάξουμε και μυαλά επιτέλους.. Αραχνιάσανε..Αραχνιάσαμε!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου